Rowerzysto czas na trzecie starcie!

Po rocznej przerwie na ulice i bezdroża Żarowa, wraca rowerowa gra miejska. Wyjątkowy wyścig historyczny ruszy z dużą prędkością z Parku Miejskiego w Żarowie 28 kwietnia 2018 roku. „Stary Żarów 3”, to aktywna forma wypoczynku, łącząca w sobie zdrową rywalizację oraz lokalną historię. Na trzecią edycję wydarzenia, zapraszają organizatorzy: Fundacja Inicjatywa B oraz Stowarzyszenie Labiryntarium.pl

STARY ŻARÓW, CZYLI TRZECI ALLEYCAT

a w nim: ponad 8 kilometrów trasy okraszonej zagadkami i wyzwaniami, które będą związane z lokalną historią Żarowa. Uczestnicy gry miejskiej, podczas 90 minut, postarają się spełnić wszystkie wymagania autorskiego manifestu!

Trzecie wyzwanie rowerowe

Celem trzeciej, rowerowej gry miejskiej w Żarowi,e jest zapoznanie uczestników wydarzenia z lokalną historią Miasta i Gminy Żarów oraz aktywizacja istniejących grup rowerowych, za pomocą dynamicznej gry zespołowej, która zapewni dobrą zabawę, przyjazną rywalizację oraz integrację pasjonatów dwóch kółek…

PLANSZA GRY MIEJSKIEJ

Trzecia edycja „Starego Żarowa” odbędzie się w obrębie administracyjnych granic miasta. Organizatorzy wydarzenia: Fundacja Inicjatywa B oraz Stowarzyszenie Labiryntarium.pl ustalili start i metę rozgrywki historycznej w Parku Miejskim w Żarowie. Planszę gry wyznacza manifest- scenariusz, który otrzymają uczestnicy gry rowerowej, przed rozpoczęciem wyścigu…

KIM MOGĄ BYĆ UCZESTNICY GRY ?

Uczestnikiem wyścigu może zostać praktycznie każdy! Aby wziąć udział w grze rowerowej należy wysłać zgłoszenie osoby/osób na adres: wezmeudzial@inicjatywab.pl, podając w treści wiadomości następujące informacje: imię, nazwisko, wiek oraz numer telefonu. W trzeciej edycji może wziąć udział nie więcej niż 30 osób lub 15 grup liczących nie więcej niż 5 osób w każdej z nich.

CHARAKTER GRY ROWEROWEJ

Wyzwania z gry można podejmować indywidualnie, w parach lub grupach, a nawet całą rodziną, jednak pamiętajmy o tym, że nie można się rozdzielać! Organizator wydarzenia stworzył ponad 8 kilometrów trasy, która musi być pokonana maksymalnie w ciągu 90 minut. Więcej zasad można znaleźć w regulaminie trzeciej edycji rowerowej gry miejskiej!

REGULAMIN GRY ROWEROWEJ

Regulamin gry zostanie odczytany przez organizatorów wydarzenia, tuż przed rozpoczęciem wyścigu historycznego. Regulamin wydarzenia określa przestrzeń gry, zasady oraz rozstrzygnięcie wyścigu oraz kwestie wyłonienia laureatów „Starego Żarowa”.

Manifest STAREGO ŻAROWA 3

Załączone fotografie pochodzą ze zbiorów Fundacji Inicjatywa B oraz Stowarzyszenia Labiryntarium.pl, które w oryginale znajdują się na Regale Pamięci, a w formie cyfrowej w archiwum na Naszych stronach internetowych. Niniejsze fotografie posłużyły jako wskazówki dla graczy trzeciej rowerowej gry miejskiej, która odbyła się 28 kwietnia 2018 roku w Żarowie.

Manifest, czyli autorski scenariusz składał się z dwóch stron. Strona A zawierała materiał wizualny, natomiast Strona B składała się z wyjątkowych zagadek historycznych. Scenariusz został stworzony przez Tomasza Nycza z Fundacji Inicjatywa B. Jeśli chcesz pobrać scenariusz w formacie PDF, kliknij na poniższy przycisk….

Manifest „Starego Żarowa 3”, składał się z 10 zadań, które bezpośrednio nawiązywały do lokalnej historii Żarowa. Uczestnicy rowerowej gry miejskiej musieli w ciągu 90 minut, rozwiązać wszystkie zagadki, za które maksymalnie można było otrzymać 10 punktów…

Punkt 1

Odszukaj miejsce ze zdjęcia numer 1, spotkasz tam punktowego, który poprosi Cię o wykonanie zadania. Za jego realizację otrzymasz punkt pieczątkę.

Dom Działkowca „Relaks”, powstał w 1979 roku w celu służenia lokalnej społeczności działkowców Pracowniczych Ogródków Działkowych „Relaks”. Z czasem obiekt świadczył usługi szerszej społeczności Żarowa służąc jako np. sala weselna…

Zadanie: Punktowy przekazuje na ręce uczestników „Starego Żarowa” reprodukcje fotografii z okresu budowy Domu działkowca. Twoim zadaniem jest dostarczenie zdjęcia do Skrzynki Poczty Historycznej. Jeśli nie wiesz gdzie się znajduje, zapytaj przechodniów lub sprawdź w internecie.

Punkt 2

Od dziś w atelier Georga Daslera, obowiązuje promocja na zdjęcie portretowe z rowerem! Odwiedź zakład fotograficzny, który znajduje się przy Moltkestrasse 3 w Saarau. Zrób sobie zdjęcie, a za wykonane zadanie otrzymasz punkt-pieczątkę.

W postać Georga Daslera wcielił się Pan Marek Wąsowski, który w białej koszuli z muchą oraz melonikiem, wykonywał fotografie uczestnikom rowerowej gry miejskiej, którzy dojechali na dzisiejszą ulicę Słowackiego w Żarowie.

Punkt 3

Lata 70-te. Administracja DZCH ogłosiła listę przodowników pracy. Odszukaj budynek i sprawdź jaką normę produkcyjną wypracował najlepszy robotnik. Nazwisko osoby oraz rezultat, przepisz do kratki poniżej.

Na miejscu czekała przygotowana przez organizatorów tabliczka: Czynem produkcyjnym popieramy politykę Naszej Partii! Wśród najlepszych załóg w Polsce, które podejmują i realizują liczne zobowiązania produkcyjne, nie brak załogi Dolnośląskich Zakładów Chemicznych. Poniżej podajemy najlepsze wyniki osiągnięte przez robotników Naszej fabryki, którym dziękujemy za wysiłek: Gwidon Pis – 128 % normy , Dawid Łomot – 110 % normy, Bogumiła Chodyniecka 105 % normy, Janusz Kluba – 102 % normy.

Punkt 4

W tym budynku jedną z sal lekcyjnych, zaadoptowano na kaplicę. To tutaj w 1894 roku, odprawiono pierwszą w Żarowie Mszę Świętą. Zlokalizuj budynek i wykonaj fotografię. Za zdjęcie po dotarciu na metę, otrzymasz punkt-pieczątkę.

Rowerzyści Starego Żarowa musieli dojechać na ul. Armii Krajowej 12 i wykonać zdjęcie budynku byłej szkoły katolickiej za pomocą smartfona lub aparatu fotograficznego. Za wykonanie zadania otrzymywali kolejny punkt.

Punkt 5

Fotografia nr 5 przedstawia widok na dworzec kolejowy, z którego w dniu 8 sierpnia 1944 roku odjechał pociąg do Janowic Wielkich. Gdy pojawisz się na peronie odszukaj bilet, który zgubił August Wilde z Lassan. Do kratki poniżej przepisz jego numer.

Na peronie stacji kolejowej w Żarowie, organizatorzy zainstalowani przedruk oryginalnego biletu, który znajduje się na Regale pamięci. Fahrkarte posiadał numer: 51713.

Punkt 6

Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w 1971 roku, oddała do użytku nową piekarnię. Zlokalizuj przedstawiony na fotografii nr 6 budynek, a następnie do kratki poniżej zapisz słowa nowych właścicieli. Nie bój się dzwonić domofonem.

Po dotarciu na ul. Słowiańską rowerzyści kontaktowali się z nowym właścicielem budynku, a był nim Browar Rzemieślniczy Hoppy Lab, którego przedstawiciel drogą telefoniczną przekazywał następujące słowa, które musiały być zanotowane: „Do piekarni przyzwyczaiło się już bardzo wielu, jednak nie chleb, a piwo serwujemy tu drogi przyjacielu”.

Punkt 7

Fotografia nr 7 przedstawia amatorski mecz, na tle osiedlowej ciepłowni. Jeśli odszukasz miejsce ze zdjęcia, spotkasz tam punktowego, który poprosi Cię o wykonanie zadania. Za jego realizację otrzymasz punkt-pieczątkę.

Boisko umiejscowione było pomiędzy blokami osiedla przy ul. Chrobrego 9, Łokietka 8 i Łokietka 12, a domkami na ulicy Górniczej, dokładnie w miejscu gdzie stoją dziś budynki ul. Mieszka i pawilon Dino.

Zadanie: Aby dostać się do Klubu Sportowego „Ceramik”, każdy uczestnik gry miejskiej, musi co najmniej odbić 3 razy piłkę nogę w powietrzu.

Manifest STAREGO ŻAROWA 3

Scenariusze gry oraz wszelkie materiały promocyjno-organizacyjne, zostały wydrukowane bezpłatnie przez Agencję Reklamową Geospace, za co dziękujemy. Organizatorzy spotkania dziękują osobom, które posiadały funkcję punktowych, a byli nimi: Wojciech Majstrzyk, Marek Wąsowski, Kuba Bielecki, Joanna Wabik, Dorota Bawolska, Ewa Kaczorowska oraz Krzysztof Bawolski.

Punkt 8

W miejscu nieistniejącego już „Domu Książki”, stoi Akt. Do kratki poniżej wpisz imię i nazwisko rzeźby, która została wypalona w żarowskiej „Szamotowni”. Dojedź na miejsce, a znajdziesz odpowiedź.

Na miejscu czekała przygotowana przez organizatorów tabliczka: Rzeźba powstała w 1978 roku, a jej autorem był nieżyjący już (zm. w 2008 roku) artysta: Ryszard Waldemar Zamorski. Artysta ten, był absolwentem PWSSP we Wrocławiu, i co ważne był uczniem słynnego Xawerego Dunikowskiego i Borysa Michałowskiego. Jego praca o nazwie „Akt”, znana mieszkańcom Żarowa jako „Naga panna”, lub mieszkańcom Wałbrzycha jako „Mokra panna”, miała być i była ustawiona w fontannie na Placu Magistrackim w Wałbrzychu. Niemały wkład w jej powstanie miała bez wątpienia żona artysty Anna Malicka-Zamorska. Według Marii Bor, Anna Malicka-Zamorska była modelką przy tworzeniu naszej rzeźby. Prezentowana rzeźba to kopia oryginału.

Punkt 9

Dostarcz do firmy Didier-Werke w Saarau, rachunek które wystawiło przedsiębiorstwo Bader & Halbig. Za prawidłowo wykonane zadanie, otrzymasz punkt-pieczątkę

Każda grupa gry miejskiej, do manifestu gry otrzymała przedruk oryginalnego rachunku, który znajduje się na Regale pamięci. Dokument rowerzyści „Starego Żarowa” dostarczali pod bramę Polskiej Ceramiki Ogniotrwałej S.A w Żarowie, gdzie czekała punktowa: Ewa Kaczorowska.

Punkt 10

Pomnik Pamięci Narodowej w Żarowie, to miejsce obchodów wielkich rocznic. Odszukaj „Trzy krzyże”, a spotkasz punktowego, który poprosi Cię o wykonanie zadania. Za jego realizację otrzymasz punkt-pieczątkę.

W monografii Tomasza Ciesielskiego z 2006 roku, możemy przeczytać, że Pomnik Pamięci Narodowej w hołdzie ofiarom represji władz komunistycznych, powstał z inicjatywy Miejsko-Gminnej Komisji Porozumiewawczej NZSS „Solidarność”. W jej skład wchodzili przedstawiciele komisji zakładowych, przedsiębiorstw i instytucji żarowskich. Pierwotnie ustawiono w tym miejscu jeden drewniany krzyż i tablicę, którą uroczyście odsłonięto 27 IX 1981 roku. Na tablicy widniał napis:

Zadanie: Odszukaj wspomnianą tablicę, a następnie zanotuj treść. Za wykonanie zadania otrzymasz punkt-pieczątkę… Treść tablicy: Dla uczczenia 190 rocznicy Konstytucji 3 Maja oraz pamięci Ofiar Czerwca 56, Marca 68, Grudnia 70, Czerwca 76.

KTO JEST LAUREATEM TRZECIEJ ROZGRYWKI HISTORYCZNEJ ?

W ramach trzeciej edycji rowerowej gry miejskiej pt. „Stary Żarów”, której organizatorami byli: Fundacja Inicjatywa B oraz Stowarzyszenie Labiryntarium.pl uczestniczyło 15 rowerzystów (podzielonych na 5 grup) oraz 9 wolontariuszy, za co dziękujemy! Poniżej przedstawiamy czasy gry poszczególnych grup, ilości zdobytych punktów oraz zajęte miejsca… Poniższe fotografie są autorstwa Marka Wąsowskiego

Rezultat wyścigu historycznego

Rowerowa gra miejska rozpoczęła się na znak organizatora i trwała niecałe 80 minut. Na mecie gry organizator zapisywał czas gry poszczególnych graczy lub grup w celu wyłonienia laureatów. Czas gry w przypadku grup zapisywany był z momentem przyjazdu ostatniego członka grupy. Maksymalną ilość punktów jaką mógł uzyskać uczestnik lub grupa graczy, to 10 punktów.

  1. Janusz Kluba i Wojciech Kluba – 46,19,4 min – 10 pkt.
  2. Bogumiła, Wojciech, Elżbieta i Anna Chodynieccy – 50,00,2 min – 9 pkt.
  3. Gwidon Pis – 54,01,4 min – 10 pkt.
  4. Amelia Wabik, Amelia Dyczek, Dominik Łobuda, Patryk Dyczek, Wiktor Drzazga i Zofia Molecka – 1,16,58,7 min – 8 pkt.
  5. Kacper Maślankiewicz i Michał Piotrkowski – 1,15,29,2 min – 4 pkt.

A oto droga jaką przebyli zwycięzcy...

Laureatami trzeciej edycji rowerowej gry miejskiej pt. „Stary Żarów” są Janusz Kluba i Wojciech Kluba, którzy wykonali wszystkie zadania manifestu w ciągu 46,19,4 minut, uzyskując tym samym 10 pkt. Gratulujemy. Laureaci, którzy stanęli na podium otrzymali piękne reprinty oryginalnej pocztówki przedstawiającej Zamek Kulmizów w scenerii parkowej, w dużych formatach.