5 edycja Different Point of View!

Piąta odsłona projektu „Different Point of View” to propozycja dla widzów nie festiwalowych, którym organizatorzy starają się unaocznić rzeczywistość do której nie zawsze „zaglądamy”. W związku z powyższym, w ramach Dokumentu w plenerze wyświetlone zostaną trzy filmy: „Matka od powrotów” Michała Bernardyna (Polska, 2011) – relacjonujący historię ludzi, którzy wśród piękna gór odnajdują Boga w modlitwie, muzyce, słowie i drugim człowieku. „Mama, Tata, Bóg i Szatan” Pawła Jóźwiaka-Rodana (Polska, 2008) – w tym dokumencie reżyser poddaje refleksji, jak ludzie, (nam bliscy) o różnych przekonaniach i postawach życiowych , wyznają inny system wartości, wyznają odmienny system wartości, mogli choćby pomyśleć o wspólnej egzystencji i założeniu rodziny. Ostatnią trzecią propozycją jest etiuda fabularna pt. „Osiem9” unaoczniająca wątpliwości i sposób życia młodych ludzi.

Different Point of View - Pierwsze kino plenerowe!

Realizacja piątej edycji projektu „Different Point of View” miała miejsce 16.06.2012 r., o godz. 20:00, w Parku Miejskim w Żarowie (odsłona plenerowa). Organizatorem przedsięwzięcia był Tomasz Nycz. Patronat nad wydarzeniem objęli: Soul Seed Media oraz Projekcja Identyfikacja (udostępnienie licencji filmowej).

Pierwszy raz na terenie Gminy Żarów zorganizowano kino plenerowe. Podczas spotkania filmowego było można zobaczyć nagradzane produkcje fabularne oraz dokumentalne. Materiały wizualne zostały opatrzone stosowną prelekcją. Całość odbyła się z udziałem lokalnej publiczności.

REPERTUAR PIĄTEJ EDYCJI DIFFERENT POINT OF VIEW

Pierwszy raz od powstania projektu „Different Point of View” zorganizowano kino plenerowe w ramach, którego wyświetlono 4 filmy polskich twórców: „Matka od Powrotów”, „Mama, Tata, Bóg i Szatan”, „Osiem9” oraz „Moje 89 Pokolenie”.

Moje 89 Pokolenie

reżyseria: Paweł Jóźwiak-Rodan
scenariusz: Paweł Jóźwiak-Rodan
gatunek: Dokumentalny
produkcja: Polska 2014

Moje 89 Pokolenie

Projekt „Moje ’89 Pokolenie” to próba zmobilizowania młodych ludzi, urodzonych po 1989 roku, którzy często używają funkcji rekord w swoim telefonie komórkowym. Każdy kręci dla siebie, a gdyby zaczęli kręcić wspólnie ? Czas nadsyłania nagrań video minął 15 września. Na podstawie przesłanych materiałów filmowych powstanie wspólny film. Wszystko można śledzić na stronie www.osiem9.pl. Wspomniana inicjatywa narodziła się dwa, trzy lata temu.

Osiem9

reżyseria: Paweł Jóźwiak-Rodan
scenariusz: Paweł Jóźwiak-Rodan
gatunek: Dokumentalny
produkcja: Polska 2010

Osiem9

„Osiem9” to dramat, krótkometrażowa produkcja, relacjonująca sposób bycia młodych ludzi, to historia czwórki nastolatków: Natana, Mateusza, Emila i Ani, którzy nie wiedzą, co w życiu swym chcą osiągnąć. Bohaterowie, frywolnie gonią za łatwymi przyjemnościami, przekraczając pewne granice. „Osiem9” to spojrzenie jednego z bohaterów – Natana – na swoich znajomych. Za pomocą kamery, rejestruje on rozmowy, sytuacje w których biorą udział jego rówieśnicy. Film Jóźwiaka-Rodana opowiada o pokoleniu ’89 – urodzonym w nowej kapitalistycznej Polsce, reżyser mówi o ludziach samotnych żyjących w czasach indywidualizmu. W etiudzie na pytanie jednego z bohaterów: „Co łączy Cię z innymi ludźmi” drugi odpowiada: „Szkoła”, „a co dzieli ?”: „Guma”, cała istota powyższego, polega na pielęgnacji egocentryzmu. Wg Jóźwiaka-Rodana film ten, to próba pokazania, że indywidualistów także łączy wiele. „Osiem9” to także obraz nastolatków, o tym jacy jesteśmy mając naście lat, jak patrzymy na otaczającą nas rzeczywistość, jakie wartości dostrzegamy etc. W swoim filmie reżyser oprócz motywu „Gadających głów” zaczerpniętych ze znanego filmu Krzysztofa Kieślowskiego wprowadza elementy buntu, jaką wg autora jest Hip-Hop.

reżyseria: Paweł Jóźwiak-Rodan
scenariusz: Paweł Jóźwiak-Rodan
gatunek: Dokumentalny
produkcja: Polska 2008

Mama, Tata, Bóg i Szatan

Aktualna kondycja polskiego dokumentu to często swoisty ekshibicjonizm twórcy, który za pomocą kamery obnaża się ze swoich prywatności. Poszukując własnych korzeni i tożsamości – jak słyszymy na filmie „Mama, Tata, Bóg i Szatan”, od samego twórcy – reżyser filmując rodziców obrazuje widzom dwa światopoglądy. Rodzice Pawła Jóźwiaka-Rodana rozstali się w gniewie, od rozwodu nie utrzymują żadnych kontaktów. Refleksją autora tego dokumentu są rozważania nad tym jak ludzie o diametralnie różnych poglądach i przekonaniach życiowych mogli choćby na chwilę pomyśleć o wspólnej egzystencji, życiu małżeńskim. Na podstawie obrazu dokumentalnego reżysera jesteśmy wstanie stwierdzić, iż dorastał on w rozdarciu pomiędzy dwiema, najbliższymi mu osobami. Pomijając niezwykle ciekawą fabułę filmu „Mama, Tata, Bóg i Szatan” autor w pierwszej osobie wyznaje, że jest zadowolony ze swego dzieła, że osiągnął zamierzony cel. Jedyną rzeczą, którą żałuje reżyser jest fakt, że nie udało mu się namówić rodziców na wspólne spotkanie – czyli to na czym mu najbardziej zależało.

reżyseria: Michał Bernardyn
scenariusz: Michał Bernardyn
gatunek: Dokumentalny
produkcja: Polska 2011

Matka od powrotów

Film Michała Bernardyna to reportaż i obraz dokumentalny poruszający tematyką chrześcijańską. Można powiedzieć, że film relacjonuje historię kapliczki znajdującej się na drodze na Morskie Oko, z której w kierunku gór spogląda Matka Boża. Jest to miejsce przy którym często przystają turyści, prosząc o szczęśliwy powrót. Kapliczka kilkakrotnie ulegała zniszczeniu i była zmieniana. Obecnie jest odnowiona w tradycyjnym stylu góralskim i włączona do tzw. „Szlaku Papieskiego”. W maju i październiku odprawiane są corocznie Msze święte, gdzie gromadzi się coraz więcej miłośników gór. Matka od powrotów Michała Bernardyna ukazuje znaczenie owej kapliczki dla górskich wędrowców w połączeniu z pięknem krajobrazu górskiego. Jest to miejsce łączące w sobie wysiłek z doświadczeniem niemocy i jej przekraczaniem, osiąganie wyżyn oraz liturgia, czy też muzyka. Więcej na www.matkaodpowrotów.pl