Budka nietelefoniczna - Szkolne korytarze

Budka nietelefoniczna to czasowa instalacja dźwiękowa w przestrzeni publicznej Świdnicy. Tytułowa „Budka nietelefoniczna” to odświeżona i zaaranżowana budka, w której aparat telefoniczny nie służy do dzwonienia. Można się natomiast oddać poezji płynącej ze słuchawki , czytanej przez lektora. Są to utwory rodzimych twórców ze Świdnicy i Dolnego Śląska. Budka jest instalacją mobilną, pojawia się czasowo w różnych punktach miasta... Po pierwszej edycji, która finansowana była przez Urząd Miasta i Gminy Świdnica, przychodzi czas na drugą odsłonę instalacji, która zdobyła uznanie Literackiego budżetu obywatelskiego Dolnego Śląska…

SZKOLNE KORYTARZE, CZYLI EDYCJA 2 CZASOWEJ INSTALACJI

Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016 zaprasza: W drugiej edycji projektu budka ruszy w trasę po świdnickich szkołach średnich, wciągając uczniów w żywą interakcję z utworami poetyckimi. Budka będzie przewożona kolejno do trzech świdnickich szkół średnich: Zespół Szkół Budowlano-Elektrycznych w Świdnicy, II Liceum Ogólnokształcące w Świdnicy oraz III Liceum Ogólnokształcące w Świdnicy, gdzie odbędzie się wernisaż oraz spotkanie autorskie z jednym z autorów, którego twórczość została opublikowana w czasowej instalacji.

BUDKA NIETELEFONICZNA WEJDZIE W INTERAKCJĘ ZE SPOŁECZNOŚCIĄ ŚWIDNICKICH SZKÓŁ ŚREDNICH.

Zespół Szkół Budowlano-Elektrycznych w Świdnicy

Wernisaż rozpocznie się 28 listopada od spotkania autorskiego, które odbędzie się o godz.: 13:30. Wystawa potrwa do 5 grudnia.

II Liceum Ogólnokształcące w Świdnicy

Wernisaż rozpocznie się 5 grudnia od spotkania autorskiego, które odbędzie się o godz.: 13:30. Wystawa potrwa do 12 grudnia.

III Liceum Ogólnokształcące w Świdnicy

Wernisaż rozpocznie się 12 grudnia od spotkania autorskiego, które odbędzie się o godz.: 13:30. Wystawa potrwa do 16 grudnia.

PAWEŁ BUCZMA poprowadzi spotkanie autorskie

Każdorazowo podczas wernisażu budki na korytarzach szkół średnich, odbędzie się spotkanie autorskie, którego bohaterem będzie jeden z autorów wierszy wykorzystanych w naszej instalacji – Paweł Buczma. Podczas spotkania, trwającego 45 min. odbędzie się krótki wykład na temat możliwości prezentacji własnych utworów poetyckich (nie tylko w formie druku, sztuk wideo, ale także w przestrzeni miejskiej; w postaci poezji na chodniku, murali, happeningów, performanców, instalacji artystycznych). Kolejnym punktem programu będzie czytanie performatywne utworów literackich, które zostały opublikowane w Budce nietelefonicznej.

Paweł Buczma...

ur.1986, poeta, fotograf, górski wędrowiec, twórca lokalnych „Spotkań z poezją” ,współtwórca  „Świdnickiej Fotografii Niezależnej”, krytyk dnia codziennego i poprzedniego, dumny mąż i ojciec. Świdniczanin.

KILKA SŁÓW O POEZJI NA SZKOLNYCH KORYTARZACH...

Zapraszamy do zapoznania się z relację wernisażu...

którą można przeczytać na stronie Zespołu Szkół Budowlano-Elektrycznych w Świdnicy. W spotkaniu autorskim, które odbyło się 28 listopada 2016 roku, wzięło udział 22 osoby. Z Budki nietelefonicznej wg danych szkoły, podczas 5 dniowego wernisażu skorzystało ok 170 osób.

Zespół Szkół Budowlano-Elektrycznych w Świdnicy

W dniach od 28 listopada do 5 grudnia miało miejsce w budynku naszej szkoły niecodzienne wydarzenie kulturalne. Już sam jego tytuł – „Budka nietelefoniczna” budzi pewne skojarzenia, ale dopiero po zamontowaniu dźwiękowej instalacji było widać, o co naprawdę chodziło. A raczej… było słychać! Tytułowa budka to odnowiona i specjalnie zaaranżowana budka telefoniczna, z jakiej jeszcze niedawno można było dzwonić i komunikować się każdej sprawie. Teraz Fundacja Inicjatywa B zorganizowała ciekawy projekt „Budka nietelefoniczna – szkolne korytarze”.

Tym razem aparat nie służył do dzwonienia. Służył temu, by w wolnym czasie posłuchać wierszy naszych lokalnych poetów. Tym samym młodzież mogła zapoznać się z twórczością rodzimych artystów. Jeden z nich – Paweł Buczma – absolwent naszego technikum – technik budownictwa, był obecny na wernisażu wydarzenia i sam zachęcał uczniów, by skorzystać z takiego odbioru sztuki. Spotkanie z Pawłem odbyło się w dniu otwarcia projektu – w poniedziałek, 28.11.2016 r. Autor wierszy opowiadał młodzieży o swoich literackich pasjach. Jeden z jego wierszy znalazł się w „budce”. My gratulujemy i cieszymy się z jego sukcesów. To już kolejny nasz absolwent, który realizuje się nie tylko na drodze zawodowej, ale  również artystycznej – Paweł Buczma jest też współzałożycielem Społeczności Świdnicka Fotografia Niezależna.

Zapraszamy do zapoznania się z relację wernisażu...

którą można przeczytać na stronie II Liceum Ogólnokształcącego w Świdnicy. W spotkaniu autorskim, które odbyło się 5 grudnia 2016 roku, wzięło udział ok. 25 osób. Z Budki nietelefonicznej wg danych szkoły, podczas 5 dniowego wernisażu skorzystało ok 150-200 osób.

II Liceum Ogólnokształcące w Świdnicy

Od 5 do 12 grudnia 2016 r. w II LO mogliśmy wysłuchać dziesięciu wierszy dolnośląskich poetów: Barbary Elmanowskiej, Tomasza Hrynacza, Anny Marii Micińskiej, Grzegorza Skoczylasa, Mateusza Andrzeja Masłowskiego, Grzegorza Woźnego, Natalii Waligóry, Teresy Wagilewicz oraz Pawła Buczmy w  BUDCE NIETELEFONICZNEJ, która stanęła w holu szkoły dzięki Fundacji Inicjatywa B. Podczas wernisażu Budki w II LO, odbyło się w czytelni szkolnej spotkanie autorskie z poetą – p. Pawłem Buczmą, który opowiedział humanistom (kl. I D) o swojej pasji poetyckiej, również zaprosił słuchaczy, szczególnie tych piszących wiersze, do udziału w najbliższych świdnickich konkursach poetyckich i biesiadzie literackiej. Budka nietelefoniczna była swoistą atrakcją dla uczniów II LO i chętnie wszyscy ją odwiedzali…

Potrzeba dwudziestu sekund by wymyślić wiersz, dwóch minut by go napisać i dwóch lat, by go poprawiać” powiedział w poniedziałek 5 grudnia Paweł Buczma, świdnicki poeta, podczas spotkania z klasą I D w szkolnej bibliotece. Mężczyzna opowiedział nam o swoim życiu oraz twórczości, zdradził nawet klika pozycji z jeszcze nie wydanego tomiku pt. „Czarno-białe”. Z humorem opowiadał nam o swojej żonie, która pełni rolę jego „cenzora” i spełnia swoją rolę znakomicie (ponoć każdy wiersz, który jej się podobał, zyskał również uznanie w szerszych kręgach, czego nie można powiedzieć o utworach, które się jej nie podobały). Poeta opisał młodzieży proces wydawania książki, uświadamiając nas, że nie jest to wcale takie proste i przyjemne oraz nie polega na zwykłym pójściu do wydawnictwa. Dowiedzieliśmy się o jego upodobaniach literackich i zamiłowaniu do wierszy białych, jak również o tym, że nie ma żadnego autorytetu w dziedzinie literackiej, mimo że bardzo szanuje wielu sławnych poetów wraz z ich dziełami, np. Wisławę Szymborską i jej limeryki. Razem z p. Pawłem słuchaliśmy również jego wiersza w Budce nietelefonicznej, a przy pożegnaniu poeta zostawił nam kartkę z napisanym przez siebie zdaniem, które ma być zaczątkiem wiersza sporządzonego przez uczniów klasy I D. Jesteśmy niezwykle wdzięczni p. Pawłowi za odwiedziny oraz życzliwość.

Uczeń klasy ID:
Michał Pfanhauser

Zapraszamy do zapoznania się z relację wernisażu...

którą można przeczytać na stronie III Liceum Ogólnokształcącego w Świdnicy. W spotkaniu autorskim, które odbyło się 12 grudnia 2016 roku, wzięło udział ok. 25 osób. Z Budki nietelefonicznej wg danych szkoły, podczas 5 dniowego wernisażu skorzystało ok. 170 osób.

III Liceum Ogólnokształcące w Świdnicy

Instalacje artystyczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem nie tylko artystów, ale i odbiorców kultury. Niemałe poruszenie wywołała swego czasu słynna „Budka nietelefoniczna” zachęcająca świdnickich przechodniów do uczestniczenia w swoistym poetyckim performansie. W poniedziałek 12 grudnia budka zagościła w murach III LO. Z inicjatywy absolwenta naszej szkoły – Tomasza Nycza głośny projekt Macieja Hanuska, muzyka z Raciborza, zaistniał w przestrzeni holu szkoły. Otwarciu nietypowego wernisażu towarzyszyło spotkanie autorskie świdnickiego poety Pawła Buczmy, w którym wzięli udział uczniowie klasy IA.

Prezentacja poezji autora stała się pretekstem do rozmowy o natchnieniu, poezji konkretnej i możliwościach, jakie rodzi współczesny świat otwarty na nowe formy przekazu. Młodzież zainspirowana przez poetę stworzyła w czasie spotkania swój własny tekst.